گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

گزارش تخصصی ۱۳۹۶-۰۸-۱۸ 73 views

گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

عنوان گزارش : گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

فایل: (Word) قابل ویرایش

تعداد صفحات: ۲۵

چکیده:

معاون پرورشی متولی همه مسایل تربیتی نیست ولی بخشی از تربیت است بنابراین همه باید برای تربیت نسل امروز همگام شوند. معاون پرورشی برای دانش آموزان پسر یک پدر است و ضرورت دارد برای همه نیازهای دانش آموزان برنامه داشته باشد.معاون پرورشی یک شغل نیست بلکه یک تفکر و اندیشه به شمار می‌رود و به همین خاطر در سند تحول بنیادین به عنوان نظام تربیت مطرح شده است.مربی موفق کسی است که مدیریت تربیت کرده و دانش آموزان را در کنار همدیگر تنظیم کند تا فعالیت ها و کارهای تربیتی مدرسه را انجام دهند. گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

گام نخست این است که معاونان پرورشی خودشان به لحاظ علمی و آموزشی بالا بکشند و چنانچه یک قدم از دانش آموزان جلو نباشند، نمی توانند هدایت آنان را به عهده بگیرند.در دوره جدید فعالیت های پرورشی لازم است و توسعه و تعمیق تربیت به معنای حذف پرورش و تربیت نیست.

اینجانب……………………. در سال تحصیلی اخیر متوجه شدم دانش آموزان علاقه و انگیزه ای جهت شرکت در گروه سرود مدرسه ندارند و بیشتر به مسائل درسی و آموزشی بسنده می‌کنند. در این رابطه تصمیم گرفتم تغییراتی در برنامه های پرورشی آموزشگاه ایجاد کنم تا در جهت بهبود و پیشرفت بهتر برنامه ی این مدرسه در سال تحصیلی جدید، گام های موثرتری برداشته شود.

مقدمه (طرح مساله و بیان موضوع)

نشستن، برخاستن، راه رفتن، دویدن، بازی کردن و هر نوع فعالیت دیگر وی، ریتم مخصوص خود را دارد.

صدا و زبان کودک نیز از موسیقی برخوردار است، به همین جهت او به صورا فطری از هر نوع حرکت و صدای موزون، زمینه و واسطه خوبی برای ایجاد عاطفه، حرکت و نشاط در کودکان است.

با توجه به آثار مثبت و سازنده سرود خوانی، این فعالیت به عنوان یکی از برنامه های هنری جذاب در مدارس پیشنهاد می‌شود. در این فعالیت وجه غالب و مسلط کار، سرود خوانی و هم آوایی است که حتی بدون همراهی صدای سازها و بدون ابزار موسیقی نیز قابل اجراست.

استفاده از موسیقی و سرود در مدارس و کانون های پرورشی و مراکز فرهنگی هنری، از برنامه های مفید و مثر تربیتی است که با رعایت ضابطه های خاص خود بهره مناسبی در بر دارد.

در سرود و هم آوایی ویژه مدارس و دانش آموزان آن چه باید اصل قرار گیرد صدای انسان است، یعنی صدای سازها و آلت موسیقی نباید بر صدای بچه ها مسلط باشد.

به همین منظور ابزارها و سازهای موسیقی دانش آموزان، مخصوصا کودکان، در حد امکان باید ساده و مخصوص آنان باشد. (مانند سازهای ارف) حتی می‌توان از سازهای ابتکاری و دست ساز بچه ها نیز استفاده کرد و لزومی ندارد که این سازها خیلی پیجیده و فنی باشند. مثلا از ترکیب شیشه، چوب، سنگ، فلز و اشیای دم دستی دیگر نیز می‌توان آن ها را ساخت.

کودکان و نوجوانان، نیازمند توجه و شخصیت دادن هستند. آن ها تمایل دارند به بهانه های مختلف مطرح شوند و مورد عنایت دیگران قرار گیرند. برنامه سرود خوانی و هم آوایی جمعی، این امکان را به سادگی در اختیار آنان قرار می‌دهد تا در مقابل تماشاگران و شنوندگان قرار گیرند و تشویق شوند. لذت ناشی از اجرای چنین برنامه هایی در مدارس و کانون های پرورشی به اندازه ای زیاد است که بیش تر دانش آموزان را مشتاق در برنامه های سرود خوانی می‌سازد.

بیان مسئله

تجربه نشان داده است بسیاری از دانش آموزانی که در مدرسه اجرای سرود داشته اند عموما از این کار لذت برده و گزارش کار خود را با شوق و ذوق زیاد به پدران و مادران خود ارائه کرده اند. همچنین احساس خوشایند خود را از اجرای برنامه در مدرسه بروز داده اند. حتی کودکان سه یا چهار ساله نیز دوست دارند برای دیگران سرود بخوانند و به آنها توجه شود.

در فرهنگ فارسی معین به شعر آهنگداری که جنبه ­های حماسی، ملی، وطنی داشته باشد سرود گفته می­شود اما در نگاهی کلی، سرود نوعی موسیقی است که در آن گروه همسرایان به اجرای آواز گروهی می­پردازند.واژه سرود از ریشه ­ی سروت به معنای آواز خواندن و سراییدن می­باشد. مضامین و محتوای اشعار و ملودی سرودها عموماً حماسی، توصیفی، ملی و مذهبی است. به بیانی ساده ­تر به مجموعه ­ی صدای چند انسان که به طور هماهنگ و منظم به بیان کلام در قالب ملودی و متناسب با مضمون کلام بپردازد، سرود گفته می­شود.

گزارش تخصصی دبیر زبان افزایش یادگیری مفاهیم درس زبان انگلیسی

با شکل ­گیری تمدن اسلامی، سرودهایی در جنبه ­های ملی، حماسی و مذهبی نقش یافتند. مثل سرایش ­های مذهبی که در نوحه خوانی و مرثیه خوانی متجلی می‌شود. ساخت نخستین سرود ملی ایران توسط ناصرالدین شاه به لومیر (آهنگساز فرانسوی) سفارش داده شد. و این سرود با دسته موزیک سلطنتی که متشکل از هنرجویان مدرسه ­ی موسیقی دارالفنون بود اجرا شد.

گروه ­های سرود دانش ­آموزی از زمان تأسیس دارالفنون مدرسه موسیقی و هنرستان عالی موسیقی شکل گرفتند، فراگیرترین و فعال ترین دوران فعالیتی سرودهای دانش ­آموزی مربوط به پس از انقلاب اسلامی است.بر همین اساس، بنده تصمیم گرفتم دانش آموزان آموزشگاهم را به علاقه مند شدن به امور فرهنگی و تربیتی و همچنین فعالیت های پرورشی و شرکت در گروه سرود مدرسه ترغیب نمایم.

 

توصیف وضعیت موجود:

اینجانب…………….. معاون و مربی پرورشی….. آموزشگاه…. شهرستان….در سال تحصیلی…. متوجه شدم دانش آموزان علاقه و انگیزه ای جهت شرکت در فعالیت های پرورشی بخصوص گروه سرود مدرسه ندارند و بیشتر به مسائل درسی و آموزشی بسنده می‌کنند. در این رابطه تصمیم گرفتم تغییراتی در برنامه های پرورشی آموزشگاه ایجاد کنم تا در جهت بهبود و پیشرفت بهتر برنامه ی این مدرسه در سال تحصیلی جدید گام های موثرتری برداشته شود.

اهداف گزارش تخصصی:

هدف اصلی:

علاقمند کردن دانش آموزان به شرکت در گروه سرود با راهکارهای خلاقانه

اهداف جزئی:

١- پیدا کردن عوامل بی علاقگی دانش آموزان به گروه سرود

٢- پیدا کردن و بکاربردن روش هایی برای علاقمند کردن دانش آموزان به گروه سرود

٣- ارائه راهکارها و پیشنهادهایی به سایر همکاران پرورشی جهت علقمند کردن دانش آموزان به گروه سرود

سوالات گزارش:

١ – علت بی علاقگی دانش آموزان به شرکت در گروه سرود چیست؟

٢ – با چه روش هایی دانش آموزان را به شرکت در گروه سرود علاقمند کنم؟

مقایسه با شاخص:

در مقایسه با شاخص باید دانش آموزان با رغبت و علاقه در فعالیت های پرورشی مثل گروه سرود شرکت کنند.

پیشینه گزارش:

منظریتوکلی، عوامل مؤثر بر افزایش انگیزش شغلی مربیان پرورشی را بر حسب اهمیت بدین ترتیب آورده است: فراهم ساختن زمینۀ توسعۀ شغلی و غنای حرفه ای، ارزشیابی دقیق و مستمر از نحوه عملکرد مربیان پرورشی، تصریح و تدوین اهداف روشن و متعالی، ایجاد وضعی مطلوب و مناسب کار، برقراری نظام صحیح و عادلانۀ پاداش و تنبیه، بالا بردن حرمت اجتماعی، تأمین امکانات مادی و رفاهی (منظریتوکلی، ١٣٧٢، ص  ۶ـ٧).

چمنی (١٣٧٣) در ارزیابی فعالیت های تربیتی گزارش کرده است که مربیان پرورشی نتوانسته اند الگوی مناسبی برای دانش آموزان باشند. از دیدگاه دانش آموزان عملکرد مثبت مربیان تأیید نشده است و مربیان امکانات مناسب برای فعالیت در مدرسه را ندارند. نزدیک به نیمی از مربیان فقط، تمایل به تدریس دروس دینی و قرآن دارند. آنان در حل مشکلات فردی و خانوادگی دانش آموزان و برگزاری مسابقه های فرهنگی، هنری و تدریس در کلاس موفق نبوده اند. همکاری میان اداره و مربیان مطلوب نیست ؛ به گونه ای که نظارت فقط با درخواست گزارش عملکرد صورت میگیرد (نقل از حاجی، ١٣٨٧، ص ۶۴ـ٧۵).

اسلامی (١٣٧۴)، علل گرایش مربیان پرورشی برای انتقال به شاخۀ آموزشی را، بررسی و دلایل زیر را گزارش کرده است: نبود آگاهی کافی از روش های تربیتی، احساس عدم موفقیت به سبب کمبود امکانات، نقش مدیریت آموزشگاه، تنوع و تکثر شرح وظایف و ناهماهنگی خانواده و مدرسه (همان).

گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرودگزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

گزارش تخصصی معاون پرورشی شرکت در گروه سرود

برچسب‌ها, ,


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1

رمز کلیه فایل ها

www.daneshjoosara.com

شماره تماس

0933-907-5954

ایمیل پشتیبانی

daneshjoosara96@yahoo.com